Vi spiser stadig mindre fisk og tallene viser at barn og ungdom spiser mindre sjømat enn voksne. Dette ønsket Lerøy Seafood å se nærmere på, og derfor utfordre de unge på hvordan få ungdom til å spise mer sjømat?
Elever fra Nordahl Grieg videregående skole har denne uken fått en unik introduksjon til sjømatnæringen. Elevene fikk slippe kreativiteten løs og komme med løsninger på oppdrag fra Lerøy Seafood.
Vinnerne
Elevgruppen som til slutt gikk av med seieren mente fiskenæringen burde ta utgangspunkt i det ungdom allerede liker. De introduserte oss for laksekjøttdeigen. Laksekjøttdeig kan brukes på samme måte som vanlig kjøttdeig, men er et mer miljøvennlig og sunnere alternativ. Elevene mente også at det var viktig å lage en emballasje som skilte seg ut og som gjorde at man fikk lyst til å kjøpe den. Denne ideen hadde dommerne stor tro på.
Ønsket fra Lerøy Seafood
Lerøy Seafood arbeider med en rekke konsepter for å tilgjengeliggjøre sjømat for ungdom. Det er i utviklingen av disse konseptene de trenger hjelp. Hva slags sjømatprodukter har potensialet til å slå an blant ungdom 15-19 år, og hvilke strategier er gode for å øke sjømatkonsumet blant ungdom? Gjennom prosjektet ønsker Lerøy å skape begeistring om sjømat.
-Vi ønsker at de unge skal spise mer sjømat, men vi har ikke «knekt helt koden» på hvorfor de unge utelater sjømat i sin daglige kost. Derfor ønsker vi å gi ungdommene problemstillingen slik at de kunne forske og gi oss gode løsninger vi kan gjøre bruk av sier Pål Erik Michelsen i Lerøy Seafood
Bærekraft og helse
I havet finnes det mange ubenyttede ressurser som kan høstes eller produseres på en bærekraftig måte. I mange tilfeller er sjømat et sunnere og godt alternativ til annen mat. En av grunnene til at man ikke får utnyttet havets fulle potensiale, er at interessen for sjømat er lav i enkelte målgrupper.
-Fisk og sjømat er både sunn og smakfull mat, i tillegg til å gjøre underverker for kroppen. Disse, og flere andre av sjømatens næringsstoffer, kalles essensielle. Det betyr at kroppen trenger dem, men produserer dem ikke selv sier sjømatkokk Fredrik Hald i Lerøy Seafood.
-Klyngen har målsetning om å gjøre næringen attraktiv for de unge. Det har vært inspirerende å se hvor engasjert elevene har vært i å løse utfordringen gitt av Lerøy og hvilke ideer de har for å få unge til å spise mer sjømat», sier Benedicte Skogen i NCE Seafood Innovation