Jon Iden, professor ved NHH og fagansvarlig for topplederprogrammet i Seafood Digital, peker på noen av de største utfordringene ledere i sjømatnæringen står overfor i møte med digitalisering:
“Digitalisering har innvirkning på hvordan vi arbeider, samarbeider og kommuniserer, både internt og eksternt. Det endrer arbeidsprosesser, produkter, tjenester og forretningsmodeller, noe som igjen påvirker virksomheters strategiarbeid. Videre gjør utstrakt bruk av digitale løsninger virksomheter sårbare for trusler i det digitale rommet. Dette gjelder i høyeste grad også for sjømatnæringen.”
For å hjelpe næringen med å møte disse utfordringene, har Seafood Digital blitt utviklet som et kompetanseprogram for ledere på ulike nivåer. Programmet tar sikte på å gi ledere den kunnskapen og de ferdighetene som er nødvendige for å navigere i det digitale landskapet, samtidig som de sikrer at deres virksomheter utnytter potensialet i moderne teknologi på en effektiv måte.
“Målet er å utdanne ledere som kan bidra til at sjømatnæringen klarer å utnytte moderne digital teknologi for å operere bedre og mer effektivt, og samtidig tilpasse strategi, organisasjonsstruktur, oppgaver og arbeidsprosesser,” sier Iden. “Kort oppsummert vil programmet gi ledere den kompetansen som kreves for å praktisere digitaliseringsledelse og føre virksomhetene inn i den digitale tidsalder.”
Seafood Digital gir ikke bare innsikt i digitaliseringsstrategi og teknologiske løsninger, men fokuserer også på hvordan ledere kan lede sine organisasjoner gjennom komplekse digitale transformasjoner. Programmet gir en balanse mellom teori og praktisk anvendelse, med caser fra sjømatnæringen som viser hvordan digitalisering kan skape verdi.
For bedrifter i sjømatnæringen er det avgjørende å ha ledere som er klare til å ta ansvar for den digitale omstillingen. Seafood Digital kan derfor være et verktøyet som hjelper dem med å lykkes.