Avbildet Björgólfur Hávarðsson fra NCE Seafood Innovation og Helge Bjordal, salgssjef i Nagelld.
Artikkelen ble først publisert på kyst.no av Ole Andreas Drønen
Presangen rettet mot gründere innenfor havbruk inneholder praktisk gründerhjelp på en rekke områder i tillegg til en pengepremie.
En fagjury bestående av nøkkelpersonell fra bidragsyterene Deloitte, Nagelld, NCE Seafood Innovation, DnB, Annerledeslandet, Acapo, ArtGarden, NCE Aquatech og Stiim Aqua Cluster vurderer søknadene. Det selskapet de mener er det mest spennende vinner årets gründerjulepresang.
Premien skal kunne gi vinneren en unik mulighet til å lansere og kommersialisere en ny idé, et produkt eller en tjeneste til havbruksnæringen.
– Det var nesten så det ikke ble noe av i år, men ting falt på plass og vi har utvidet søkefristen til over midten av januar, sier Helge Bjordal fra Nagelld – en av organisasjonene som står bak Gründerpresangen.
Ta opp viktige problemer
Det betyr at gründere og oppstartsselskaper med gode, kreative, effektive og bærekraftige idéer som kan være med å bringe havbruksnæringen videre har til og med 17 januar på å sende inn sine idéer på nettsiden til Gründerpresangen.
Björgólfur Hávarðsson fra NCE Seafood Innovation sier til Kyst.no at han håper på å få se selskaper som angriper viktige problemstillinger i næringen.
– Vi ser etter de som vil gjøre noe annerledes, enten det gjelder digitalisering, eller at de eksempelvis tar for seg de mikrobiologiske problemene vi har i havbruksnæringen. Nye metoder for å angripe lakselus er eksempel på tema som alltid er spennende.
Nye prosjekt blomstrer opp
Hávarðsson og Bjordal sier videre at de håper å få se spenstige, nye prosjekter blant kandidatene som søker i konkurransen.
– På tross av at 2020 har vært et virkelig vanskelig år for mange oppstartsselskaper, så ser man at mange selskaper har brukt tiden fornuftig og at de har tatt innovasjonsløpet sitt ett steg videre. De har rett og slett fått tid og ro til å utvikle seg, påpeker Hávarðsson.
Bjordal er enig med jurykollegaen sin, og sier pandemiåret trolig har gjort at folk har fått muligheten til å tenke mer innovasjon enn det de kanskje hadde tenkt å gjøre i utgangspunktet.
Vil ha høyt nivå
Formatet på Gründerpresangen blir annerledes denne gangen ved at kandidatene stiller digitalt, noe som ikke nødvendigvis trenger å være negativt.
– Det åpner jo opp dørene for at det er enkelt for folk fra hele landet å delta. Så da håper vi folk får det med seg, og benytter seg av sjansen, påpeker Bjordal.
Både Hávarðsson og Bjordal understreker at de håper at kandidatene har så gode prosjekter at de vil gjøre jobben vanskelig for jurymedlemmene.
– Det er mange miljø i Norge som er flink til å klargjøre kandidater og hjelpe dem med pitching og lignende, så nivået på kandidatene har steget jevnt og trutt de siste årene, det håper vi fortsetter, poengterer Hávarðsson.
Vinneren presenteres på Aqkva-konferansen 29. april – og arbeidet for vinneren starter straks etter det.
Les mer og søk på www.grunderpresangen.no