Seafood Next skulle gi nyansatte kunnskap. Det gjorde det – og mer. Nå ser NCE Seafood Innovation at deltagerne blir engasjerte ambassadører som står opp forsjømatnæringen!

Helena satt i en diskusjon med en venninne som mente at norsk laks var full av antibiotika. Da måtte jeg bare si:

– Nei, det er 40 år siden! Sånn er det ikke lenger. Folk tror jo genuint at det fortsatt er sånn, forteller Helena Kristine Auran Encinas fra DNB, og ler.

Hun har erfaring fra finanssektoren, men lite kjennskap til sjømatnæringen. Nå jobber hun med finansiering av sektoren. Seafood Next ble inngangen hennes til bransjeforståelse, og etter å ha deltatt på Seafood Next lærte hun alt fra hvordan en merd ser ut til hva som faktisk skjer i norsk oppdrett.

– For meg har det vært helt amazing å lære disse tingene fra folk som kan det, også med en analytikers kritiske blikk. Det er så mye feilinformasjon der ute, og det er ikke lett å finne riktig informasjon om du ikke får den gitt til deg, understreker Encinas.

En øyeåpner

Hun er én av deltakerne på Seafood Next kull 8, kompetanseprogrammet som gir nyansatte og unge profesjonelle et helhetlig blikk på hele sjømatverdikjeden. Neste år starter to nye kull, og for medlemsbedrifter i NCE Seafood Innovation er to plasser allerede inkludert i medlemskapet.

Stian Malt fra Lerøy jobber til daglig med logistikk, men sier Seafood Next har gitt ham et større engasjement for hele næringen. – Nå prøver jeg å få med meg det meste, forteller han.

– Vi ser at de bedriftene som investerer i ansatte gjennom Seafood Next, ikke bare får oppdatert kompetanse – de får mer engasjerte og motiverte medarbeidere som står opp for næringen, sier Fride Iversen, prosjektleder for kompetanse i NCE Seafood Innovation.

For Helena har programmet vært en øyeåpner, både profesjonelt og personlig.

– Jeg har endt opp med å stå skikkelig opp for sjømatsektoren. Før hadde jeg ingen formening om det, for jeg visste ikke noe særlig. Nå sitter jeg og føler jeg på et ansvar for å lære og informere venninnene mine når vi snakker om laks og oppdrett, forteller Encinas.

Hun trekker frem nettverket, kunnskapen og de praktiske opplevelsene som det beste med programmet:

– Det er ikke allmennkunnskap hvor mange fisk som er i en merd, eller hvordan ting faktisk foregår. Det er kunnskap du må få servert fra de som jobber med det, forklarer Encinas.

Vil få med det meste

Helena Kristine Auran Encinas fra DNB hadde lite kjennskap til sjømatnæringen før hun deltok på Seafood Next. – Nå føler jeg et ansvar for å rette opp feilinformasjon når vi snakker om laks, sier hun.

Også Stian Malt fra Lerøy har kjent på samme effekt. Til daglig jobber han med logistikk på Lerøy Fossen utenfor Bergen, men Seafood Next har gitt ham et større engasjement for hele næringen.

– Jeg har begynt å engasjere meg litt mer i fiskeri og havbruksnæringen. Nå prøver jeg å få med meg det meste. Jeg var med på YoungFish-konferansen i Bergen, og nå når vi var i Oslo på modul, har jeg vært på konferanse på The Salmon, med blant annet Stingray og Bluelice. Det hadde jeg aldri gjort før, poengterer Malt.

Han gleder seg spesielt til Island-modulen senere i år:

– Vi skal besøke Marel, som vi har en del med å gjøre. Vi har mye av utstyret deres, så det tror jeg blir veldig nyttig. I tillegg skal vi fokusere på biprodukter der – og det er jeg veldig interessert i, forteller Malt.

Seafood Next består av fire moduler på tre dager hver, fordelt over ett år. Deltakerne besøker oppdrettsanlegg, forskningsmiljøer og teknologibedrifter, og møter eksperter som gir innsikt i alt fra dyrevelferd til nye verdikjeder.

– Det handler ikke bare om kunnskap, men om å bygge et nettverk og forstå helheten. Vi ønsker at flere bedrifter ser verdien av å sende ansatte. Dette er en investering i både kompetanse og fremtidig innovasjon, sier Trude Jansen Hagland, leder av NCE Seafood Innovation.

Et godt innblikk

For medlemsbedrifter er fire plasser allerede inkludert – men ikke alle benytter seg av dem.– Det er synd at mange ikke bruker plassene de faktisk har rett på. Vi vil oppfordre flere til å sende folk – det er en unik mulighet, sier Hagland.

For både Helena og Stian er anbefalingen klar. Seafood Next har gitt dem kunnskap, nye perspektiver – og en stolthet over næringen de er en del av.

– Jeg ville absolutt anbefalt det, fordi man får et sinnssykt godt innblikk i hvordan sektoren fungerer og alle de forskjellige sidene av det, sier Helena Encinas.

Stian nikker.

– Ja, jeg ville anbefalt det – men til folk som faktisk har interesse for næringen. For her lærer du mye, og du må være nysgjerrig.

Neste kull starter i oktober 2025, og februar 2026. Du kan lese mer om Seafood Next her.

Trude Jansen Hadland og Fride Iversen på samling 1 i Bergen.