Representanter fra Ungt Entreprenørskap, Cargill, NHH og NCE Seafood Innovation utenfor Marinehallen i Bergen, der tre videregående skoler var samlet på innovasjonscamp 6. september. Foto: Tiril Kvalsvik
Bidrar til å synliggjøre sjømatnæringen
Det var ikke akkurat enkle problemstillinger elevene skulle løse da Ungt Entreprenørskap i samarbeid med NCE Seafood Innovation arrangerte innovasjonscamper på videregående skoler i august og september. Elevene skulle presentere en løsning på en problemstilling knyttet til økt sjømatkonsum, økt verdiskapning eller reduksjon av plastforbruk i havbruksnæringen.
Innovasjonscampene har vært en viktig plattform for å synliggjøre potensialet som ligger i sjømatnæringen for elevene.
– Å gjennomføre innovasjonscamp på videregående skoler som ikke nødvendigvis ligger ved kysten, er verdifullt for å bevisstgjøre ungdom over hele landet på hvilken betydning fiskeri- og akvakulturnæringen har i Norge i dag og ikke minst i fremtiden. Derfor er dette et viktig bidrag for å skape nysgjerrighet og interesse hos ei målgruppe som skal definere hvordan vår felles framtid kommer til å bli.
Det forteller Frank Norbeck, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Trøndelag i forbindelse med campen på Byåsen videregående skole i Trondheim.
Elever fra Sotra, Metis og BPG var samlet i Marinehallen 6. september. Foto: Tiril Kvalsvik
I tillegg til Ungt Entreprenørskap og NCE Seafood Innovation, deltok ulike bedrifter i sjømatnæringen og representanter fra NHHs Case Club underveis som veiledere og jury.Sistnevnte består av studenter som konkurrerer i caseløsing, og de var derfor populære veiledere blant elevene. Edvard Sævild fra Case Club var med på campen i Trondheim.
– Det var en glede å kunne veilede elevene på Byåsen VGS. De så kreative og unike løsninger på en vanskelig problemstilling. Spesielt imponert er jeg av samtlige gruppers evne til å se det store bildet og hvordan samfunnsutvikling, innovasjon og næringsliv går hånd i hånd, forteller Sævild.
– Ideer vi ikke har turt å tenke selv
Fra næringen bidro Nutrimar, Cargill, Grieg Seafood, Patogen og Lerøy med sin kompetanse, og bedriftene fikk muligens med seg idéer de kunne ta med tilbake til kontoret.
– Spennende å bidra på innovasjonscamper og høre på løsninger til bransjens utfordringer fra de unge. Jeg er imponert over kunnskapen og kreativiteten og vi er blitt presentert for idéer som vi ikke har turt å tenke selv. For oss i Nutrimar er fokus på langsiktig rekruttering veldig viktig, og vi er derfor glade for å være med her og promotere det store mulighetsbildet som ligger i næringen vår.
Det sier Ida-Marie Andersen, HR-sjef i Nutrimar etter campen på Heimdal videregående skole.
Fremtidens kompetanse
Det har med andre ord også vært en inspirasjonskilde for bedriftene og en anledning for dem å vise seg for fremtidens arbeidstakere.
– Veldig artig å se og få innblikk i hvordan de tenker om næringen og hvor kreative de er, sier Liv Marit Aarseth, samfunnskontakt i Grieg Seafood Rogaland, som deltok på campen på Vardafjell videregående skole.
Martha Kristin Sandtorv, seniorkonsulent i seksjon for kommunikasjon og marked hos NHH, var med på innovasjonscampen på Nordahl Grieg og i Marinehallen. Hun trekker også frem elevenes engasjement.
– Det har vært veldig kjekt for NHH å bidra på innovasjonscampen. Vi har sett hvor godt elevene jobber med krevende problemstillinger og hvor dyktige de har vært i å presentere sine løsninger, forteller Sandtorv.
Viktigheten av å synliggjøre mulighetene som finnes for elevene etter videregående ble også påpekt av en av lærerne underveis.
– Det har gitt en oppvåkning og bevisstgjøring at vi har så mange marinressurser her i Trøndelag, og at fiskerinæringen kan utvikles både langs kysten og i innlandet, sier Nina S. Andersen, lærer i Entreprenørskap på Byåsen videregående skole.
Fride Iversen, senior prosjektleder i klyngen og prosjektleder for innovasjonscampene, trekker også frem campene som en viktig arena for å synliggjøre næringen.
– Det å møte ungdommene på innovasjonscamper er kjempespennende og et viktig perspektiv på fremtidig kompetanse og talentattraksjon. Å få vist frem mulighetene i næringen og hva som ligger i fremtiden er viktig for oss, forteller hun.