Mangel på arbeidskraft i distriktene er en stor utfordring for sjømatnæringen, men en ny undersøkelse gjennomført av NCE Seafood Innovation viser at talenter er mer åpne for å flytte til distriktene enn mange tror.

Mangel på arbeidskraft i distriktene er en stor utfordring for sjømatnæringen, men en ny undersøkelse gjennomført av NCE Seafood Innovation viser at talenter er mer åpne for å flytte til distriktene enn mange tror. Ved å tilrettelegge for viktige faktorer kan bedrifter øke interessen for jobber i distriktene med 30 %.

En av de store utfordringene vi sitter på i næringen er: hvordan skal vi få tak i og beholde arbeidskraft i distriktene? Både små og store bedrifter opplever at annonser for disse jobbene ikke slår like godt an. Blant en begrenset søkermasse er det ikke uvanlig at kandidater takker nei i løpet av rekrutteringsprosessen. Det er ikke uvanlig at kandidater trekker seg underveis i rekrutteringsprosessen fordi de synes det er for utfordrende å flytte, for usikkert, eller fordi de foretrekker å bo i byen. Selv de som tar sjansen, ender ofte opp med å flytte tilbake til byen etter noen år. 

Distriktene opplever fraflytting, og dette merkes spesielt godt i rekrutteringen innen sjømatnæringen. En vanlig antagelse er at talenter ikke ønsker å bo og jobbe i distriktene, men dette kan være en myte. I vår siste Industry Insight-rapport spurte vi 870 studenter om deres syn på karrierer i oppdrettsnæringen, og 6 av 10 svarte at jobbmuligheter i distriktene er viktige eller svært viktige for dem. 

En mulig forklaring kan være at det finnes barrierer for å ta en jobb i distriktene som ikke er til stede for tilsvarende jobber i byene, og at disse barrierene ikke blir adressert godt nok. Rekruttering til jobber i distriktet gjøres ofte på lik måte som jobber i byen. I talentattraksjonen vektlegges de samme elementene – og 90 % er på jobben og dens innhold. Men, skal du komme over barrierene for å ta en jobb i distriktet må du jobbe mer helhetlig. Ofte skal kandidaten ta stilling til å både bytte jobb, bosted, sosialt miljø, og fritidsaktiviteter. 

Undersøkelsen viser at mens jobbmuligheten er den viktigste faktoren, er også et godt sosialt miljø, jobbmuligheter for partneren, og et godt kulturtilbud svært viktige. Dette betyr at bedrifter som ønsker å tiltrekke seg talenter til distriktene, må se helhetlig på tilbudet de gir – det handler ikke bare om jobben, men også om livet utenfor jobben. Gjennom å adressere disse faktorene kan bedrifter øke interessen for jobber i distriktene betydelig. Det krever en mer omfattende innsats fra arbeidsgiverne, men gevinsten kan være stor. 

Basert på erfaringer fra talentrekruttering gjennom Seafood Trainee og resultatene fra vår Industry Insight undersøkelse på talentattraksjon, så kan vi trekke ut følgende læringspunkter for å tiltrekke og å tiltrekke og holde på talenter i distriktene.  

  1. Samarbeid lokalt. Gå sammen med andre bedrifter, kommuner og det frivillige for å bygge et miljø som appellerer til kandidatene. Kan dere bistå med å finne jobbmuligheter for partner? Kan dere bidra til at det skapes et sosialt miljø blant unge i nærmiljøet? At det finnes gode tilbud til både de ansatte og deres familier? Dette vil kreve mer av bedriften. Men, effekten kan være stor! 
  1. Bruk tid på å vise frem lokalmiljøet. Ta med lokalmiljøet som et eget fokusområde i det strategiske talentattraksjonsarbeidet. Fremhev hvordan det faktisk er å bo i nærmiljøet – og ta frem reelle historier. 
  1. Bruk tid under rekrutteringsprosessen til å fortelle hvordan dere vil tilrettelegge for en god start, både i jobben og i lokalmiljøet. Ha fokus på hva som er viktigst for den enkelte kandidat. Noen kan være opptatt av muligheter for barna, mens andre kanskje er unge tilflyttere som ser etter et sosialt miljø.  Gi kandidatene en god start ved å ta initiativ til å inkludere nyansatte i det lokale samfunnet. Kanskje dere kan ha en buddy-ordning første tiden? 

Ved å tilrettelegge for de faktorene som betyr mest for kandidater, kan interessen for jobber i distriktene øke betydelig. Undersøkelsen nevner at interesse for en stilling kan øke med 30 % når bedriften aktivt adresserer disse faktorene. Dette viser at med riktig strategi og innsats kan distriktsjobber bli mye mer attraktive, selv for talenter fra større byer. 

Det er altså mulig å betraktelig øke attraktiviteten til jobber i distriktet. For at en bedrift skal lykkes med å tiltrekke og beholde talenter i distriktene, må fokuset utvides fra kun jobbinnhold til også å inkludere bolig, sosialt miljø, og familie- og fritidstilbud. Dette krever en helhetlig tilnærming som involverer både arbeidsgivere, lokalsamfunnet og andre interessenter. Gjennom målrettede tiltak kan bedriftene øke attraktiviteten til distriktsjobber og dermed sikre den nødvendige arbeidskraften. 

Til høstens slippes rapporten «Industry Insight: Talent Attraction» av klyngen NCE Seafood Innovation. Den tar for seg status, muligheter og utfordringer rundt employer branding og talentattraksjon i næringen. Over 870 studenter har bidratt med sine perspektiver, og representerer en spredt gruppe fra hele landet. 

Vestland fylkeskommune takk for deres bidrag til produksjonen av denne rapporten.